donderdag 30 augustus 2012
maandag 27 augustus 2012
zondag 26 augustus 2012
Poeziekrant
In de nieuwe Poëziekrant (jrg. 36 nr. 4, juni-juli 2012) schrijft Stefan Van Den Bossche onder de titel 'Het gedicht als kind' over Dit nog, ook dit, mijn enkele maanden geleden verschenen bundel essays over poëzie en proza.
'Kusters heeft altijd wel een eigen stem, herkenbaar tussen het groeiend aantal essayisten. Essayisten die misschien wat te veel uitgaan van hun eigen schriftuur en minder oog hebben voor de receptie ervan door de lezer. Aan Wiel Kusters om dat euvel te blijven corrigeren en op een sublieme manier tegen de stroom in te roeien. Tot meerdere eer en glorie van de poëzie, haar schrijvers en haar lezers.'
Lees meer
'Kusters heeft altijd wel een eigen stem, herkenbaar tussen het groeiend aantal essayisten. Essayisten die misschien wat te veel uitgaan van hun eigen schriftuur en minder oog hebben voor de receptie ervan door de lezer. Aan Wiel Kusters om dat euvel te blijven corrigeren en op een sublieme manier tegen de stroom in te roeien. Tot meerdere eer en glorie van de poëzie, haar schrijvers en haar lezers.'
Lees meer
zaterdag 25 augustus 2012
donderdag 16 augustus 2012
Twee dichters
Vanmiddag, lezend en luisterend in het Gedichtenbos op de Floriade, World Horticultural Expo 2012 in Venlo, genoten van de voordracht van Rouke van der Hoek, een boeiende, vindingrijke en geestige dichter, die superieur zijn eigen gang gaat terzijde van het gewoel en de morsigheid van het quasiliteraire populisme.
Net als Emma Crebolder trouwens, ook een dichter van allure.
Net als Emma Crebolder trouwens, ook een dichter van allure.
woensdag 15 augustus 2012

Het Letterkundig Centrum Limburg (LCL) laat bezoekers van de Floriade 2012 al sinds de opening genieten van twaalf speciaal voor de Floriade geselecteerde gedichten. Deze zijn te beluisteren in het Gedichtenbos in zes eenpersoons ‘wachthuisjes’, ontworpen door vormgever Daan de Haan.
woensdag 8 augustus 2012
Bij Ser J.L. Prop verscheen op 1 juni 2012: Twee volksverhalen.
Ik schreef deze verhalen onder de titels 'Losse handjes' en 'Slechte adem' op uitnodiging van het Blazersensemble RAAK, om te worden voorgelezen bij een uitvoering van Symphonies of Wind Instruments van Igor Stravinsky en Rheinische Kirmestänze van Bernd Alois Zimmermann tijdens het minifestival Hedendaagse Muziek in Limburg in het Theater aan het Vrijthof, november 2006.
Ser Prop maakte er een mooie uitgave van in een oplage van vijfenzestig gesigneerde exemplaren, waarvan er nog enkele verkrijgbaar zijn (serjlprop@home.nl).
woensdag 1 augustus 2012
LITERAIR WEBLOG DE SNELKOOKPAN
Het literaire tijdschrift De Gids bestaat dit jaar 175 jaar.
Het literaire tijdschrift DWB 112 jaar.
Wanneer men teruggaat naar zijn oudste wortels (het in 1855 gestichte De Dietsche Warande en het in 1886 opgerichte Het Belfort) is DWB 157 respectievelijk 126 jaar.
Wanneer men teruggaat naar zijn oudste wortels (het in 1855 gestichte De Dietsche Warande en het in 1886 opgerichte Het Belfort) is DWB 157 respectievelijk 126 jaar.
Het literaire weblog De Snelkookpan viert over drie weken zijn 7e verjaardag.
Ik zet mijn pannetje al zeven jaar dagelijks op het vuur, jubelt de hoofdredacteur.
Trots vertaalt hij 'zeven' ook nog eens in een cijfer: 7.
Met een uitroepteken: 7!
Ruim voldoende, hoor je hem denken.
Het wordt tijd voor een onderscheiding.
Het wordt tijd voor een onderscheiding.
Hij steekt de kaarsjes alvast aan en de eerste felicitaties stromen binnen.
Onder andere van iemand die schrijft over iets waarover hij eerst nog iets zou willen nakijken in een boek dat in een huis in Griekenland ligt.
Hoho, maant de hoofdredacteur, 'ik ben (nog) niet jarig'.
Met andere woorden: Je hebt nog de tijd om het op te zoeken.
Het is van een ongehoorde zorgvuldigheid en zelfbeheersing.
zondag 29 juli 2012
maandag 23 juli 2012
Benno Barnard op zijn Knack-blog:
'Velen zetten zichzelf lekker in het zonnetje op de grafsteen van de grote dode satiricus. Wat ik van hem en zijn gebrek aan wezenlijk talent vind, heb ik al eerder op deze pagina’s geschreven. Het dieptepunt in dat oeuvre is het misprijzende stuk over Hans Andreus dat hij in een vooraanstaande krant publiceerde toen de dichter amper twee dagen stijf en koud was. Mijn moeder zei: ''Hij weet niet dat Andreus dood is. Anders schrijf je zoiets niet.'' Maar hij wist het wel. Hij zat naar ons te grijnzen op de bodem van die morele afgrond, op die torenhoge diepte.'
Het is precies dat stuk van Gerrit Komrij op de Achterpagina van NRC Handelsblad, waarin hij met name Andreus' liefdesgedichten compleet belachtelijk trachtte te maken, dat ik me herinnerde op de dag van zijn overlijden. Maar het was niet het enige.
'Velen zetten zichzelf lekker in het zonnetje op de grafsteen van de grote dode satiricus. Wat ik van hem en zijn gebrek aan wezenlijk talent vind, heb ik al eerder op deze pagina’s geschreven. Het dieptepunt in dat oeuvre is het misprijzende stuk over Hans Andreus dat hij in een vooraanstaande krant publiceerde toen de dichter amper twee dagen stijf en koud was. Mijn moeder zei: ''Hij weet niet dat Andreus dood is. Anders schrijf je zoiets niet.'' Maar hij wist het wel. Hij zat naar ons te grijnzen op de bodem van die morele afgrond, op die torenhoge diepte.'
Het is precies dat stuk van Gerrit Komrij op de Achterpagina van NRC Handelsblad, waarin hij met name Andreus' liefdesgedichten compleet belachtelijk trachtte te maken, dat ik me herinnerde op de dag van zijn overlijden. Maar het was niet het enige.
zondag 22 juli 2012
Daarginds
graaf hier, zegt de een
nee, graaf daarginds, zegt
een ander, graaf totdat je het
hebt gevonden
ik leg mijn spade terzijde
ik graaf niet, ik ga beginnen
mijn tong op te halen
uit diepe grond
Gisteren, 21 juli, werd de dichter Leo Herberghs,
de zich in Zuid-Limburg schuilhoudende meester, 88 jaar.
Gisteren was het ook 45 jaar geleden dat in Maastricht de zich in Zuid-Limburg schuilhoudende meester, 88 jaar.
die andere meester overleed: Pierre Kemp.
dinsdag 17 juli 2012
De waarheid ten tonele. Staging the truth. On Harold Pinter
Op het Maastricht University YouTube-kanaal kan men het afscheidscollege vinden dat ik op 1 juni 2012 heb gegeven als gewoon hoogleraar aan de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen.
Het college biedt een analyse en interpretatie van Harold Pinters Nobel Lecture 'Art, Truth and Politics' (2005).
In my valedictory lecture at the Faculty of Arts and Social Sciences (FASoS) of Maastricht University, I gave an analysis and interpretation of Harold Pinter's 2005 Nobel Lecture 'Art, Truth and Politics'.
The lecture is in Dutch with English subtitles.
'As I have written to Professor Kusters, I found his address both fascinating and entertaining to experience. While he is not an expert on Pinter or Pinter's works, his perspective is of interest to academics who do specialize in Pinter and related subjects, I believe, as well as to a more general audience. I do not want to say more about it, because I do not want to provide "spoilers." I suggest that viewers experience it firsthand for themselves.'
Susan Hollis Merritt, PhD, bibliographical editor of The Pinter Review on The Harold Pinter Forum
maandag 16 juli 2012
Abonneren op:
Posts (Atom)